Stavba Ředitelství silnic a dálnic (ve spolupráci se statutárním městem Brnem)
TERMÍN
Stavba jako celek začala v roce 2018.
Tramvaj linky 1 se na svoji trasu podél Žabovřeské vrátí 1. května 2023.
Silniční část bude dokončena podle předpokladů v roce 2024.
PROČ SE KOPE A STAVÍ
Stavba Velkého městského okruhu na Žabovřeské začala na podzim roku 2018. Projekt do budoucna odstraní zúžení mezi dvěma již vybudovanými úseky.
Podél stávající dvoupruhové silnice je vedena tramvajová trať. Úzký koridor mezi řekou a skalním masivem neumožňuje vést vedle sebe čtyřpruhovou komunikaci velkého městského okruhu společně s tramvajovou tratí. Realizací stavby se zúžení odstraní a tím se zklidní doprava v celém severozápadním sektoru města až po výjezd z Husovického tunelu. Tyto necelé 2 kilometry silnice jsou nesmírně důležitou částí brněnské dopravy.
Práce jsou rozděleny do dvou etap.
První etapa se soustředila na úsek mezi Kníničským a Kamenomlýnským mostem. Zde vznikla například obslužná komunikace a lávka přes rušnou silnici, která řeší nebezpečné přecházení mezi Žabovřeskými loukami a zastávkou Bráfova. Čtyřpruhové uspořádání je v režimu předčasného užívání funkční od 12/2020. Plné uvedení do provozu plánuje město na konec března 2021.
Ve druhé etapě, začínající v roce 2021, se práce přesunou do úseku mezi Kamenomlýnský most a Hlinky. V této části stavby bude klíčové prorazit tunel, do kterého se přesune tramvajová trať. Tím vznikne prostor pro nezbytné rozšíření silnice. S těmito pracemi je spojená dvouletá výluka tramvají linky 1, díky které bude možné stavbu dokončit ve významně kratším čase.
Stavbu organizuje Ředitelství silnic a dálnic, podílí se na ní město Brno.
DOPRAVNÍ OMEZENÍ
Počítá se s několika fázemi na sebe navazujících uzavírek, sledujte prosím níže sekci Aktuality.
OMEZENÍ MHD
Od 9. ledna 2021 nejezdí tramvaje v úseku Pisárky–Bráfova. Více informací na stránkách DPMB.
Od 1. května 2023 se tramvaj linky 1 vrací na svoji původní trasu.