Brno zazáří na železniční mapě Evropy.
Nebude zapomenutou odbočkou na trati Vídeň–Praha

Brno frčí. Podle žebříčků hodnotících kvalitu života se v naší jihomoravské metropoli žije lépe než třeba v Londýně, Los Angeles nebo Bruselu. Brno se těší také přízni vysokoškoláků, kteří jej zvolili pátým nejlepším studentským městem na světě. Zdá se tedy, že na rčení „Štěstí si nekoupíte, ale lístek do Brna ano.“ něco bude. A aby se do Brna dostal každý, kdo o to má zájem, a to rychle, pohodlně a bezpečně, potřebujeme Náš novej nádr.

Možná to bude znít trochu jako klišé, ale dnešní svět je globální. A v takovém světě závisí úspěch především na rychlém a kvalitním spojení. Proto má Evropská unie plán, jak provázat důležitá centra na kontinentu sítí vysokorychlostních železničních tratí. Pokud by na ní Brno nebylo, jen těžko by mohlo v konkurenci ostatních měst dál prosperovat.

Brnu hrozilo, že bude z této sítě vymazáno. Naše stávající hlavní nádraží stojí v zatáčce a tísní jej okolní zástavba, pro napojení rychlé železnice je tedy nevhodné. A z debat o poloze nového nádraží se v Brně stal pomalu folklor. Pokud by nepadlo rozhodnutí, rychlovlaky by mohly město docela reálně objet. Dnes máme naštěstí jasno. Na tom, kde novej nádr postavit, se nakonec shodlo město, Jihomoravský kraj i Ministerstvo dopravy.

Nádraží bude u Svratky, přibližně 800 metrů od toho stávajícího. Bude dostatečně velké, aby to z Brna do okolí jezdilo co chvíli a vlaky nemusely čekat na seřazení u přecpaných nástupišť. A vysokorychlostní tratě na něj později také komfortně napojíme.

HLASUJTE PRO NEJLEPŠÍ NÁZEV Z TOP 10 NÁVRHŮ

Brno se konečně dočká pořádného vlakového nádraží, na které dlouho čekalo. To bude moderní, čisté, prostorné a jednoduše dostupné. Jedna zásadní věc mu ale zatím chybí – název.
Celé prázdniny jste mohli zasílat návrhy pojmenování nového nádraží a během září jste mohli hlasovat pro ty názvy, které jste chtěli vidět v desítce finalistů. Během října můžete svůj hlas dát návrhu, který se vám z TOP 10 líbí nejvíc. V druhém kole jsou oprávněni hlasovat držitelé plně ověřeného účtu na portálu brnoid.cz, případně osoby, které vyplní hlasovací lístek přímo na podatelně Magistrátu města Brna. Každá hlasující osoba v druhém kole má jeden hlas.

TOP 10 NÁVRHŮ

1. Brno - Šalingrad
791
2. Brno - Hlavní nádraží
605
3. Nádraží Járy Cimrmana
157
4. Vídeň - sever
59
5. Brněnské Nádraží Franty Kocourka
45
6. Praha - venkov
33
7. Nádraží A. B. Svojsíka
5
8. Brno - Nádr McNádrface
5
9. Šalingrad - Brno
2
10. Ždanovo nádraží
0

NĚKOLIK DŮVODŮ PRO NÁDRAŽÍ

S přesunem nádru se do značné míry přebuduje i celý brněnský železniční uzel, a to tak, aby vlaky projížděly Brnem cestou nejmenšího odporu, s dalšími zastávkami rozmístěnými strategicky po městě. Náklady na celou tuhle akci pravděpodobně přesáhnou 40 miliard korun. Všichni investoři proto polohu Našeho nového nádru velmi pečlivě zvažovali. A tady je několik argumentů, proč si stát, město i kraj myslí, že novému nádraží bude nejlíp u řeky:

reason img

UŠETŘÍTE 4 MINUTY

Nemusí se to tak na první pohled zdát, ale propočty dopravního modelu jsou nezpochybnitelné. Tím, že regionální i dálkové vlaky zastaví v Černovicích i na novém nádru u řeky, cestující ve finále ušetří čas. Matematické propočty, které respektují, že každý potřebuje v Brně jinam, to říkají jasně: v průměru vznikne časová úspora 4 minuty pro každého cestujícího.

reason img

AUTOBUSY I VLAKY BUDOU NA JEDNOM MÍSTĚ

Novej nádr nebude jen pro vlaky. Pod ním bude i velké autobusové nádraží. Konečně tak budou vlaky i autobusy v centru Brna na jednom místě. Ať pojedete kamkoliv vlakem či autobusem, stačí zajít na novej nádr.

reason img

PŘIBUDOU PARKY

Novej nádr znamená víc zeleně a tím i kyslíku a prostoru ve městě. Dnešní koleje v centru zmizí a místo nich tu budou parky se spoustou stromů. Krásné památkově chráněné budovy původního nádraží zůstanou a budou mít nové využití. Budou stát v parku, budou sloužit lidem a k nepoznání se promění i prostor před dnešním nádražím. Z historického centra na jih města všichni projdou po nové třídě, zmizí dnešní rozdělení centra železniční tratí.

reason img

PARKOVÁNÍ U NÁDRAŽÍ UŽ NEBUDE SCI-FI

Jedete brzy ráno z Brna pryč a vrátíte se večer. A nechcete se na nádr tak brzy trmácet městskou dopravou nebo si brát taxi. Konečně bude možné u nádru normálně zaparkovat. Novej nádr počítá také s dostatkem parkovacích míst pro ty, kteří chtějí přijet k vlaku autem.