NNN_map_vyluka

Brno zazáří na železniční mapě Evropy.
Nebude zapomenutou odbočkou na trati Vídeň–Praha

Brno frčí. Podle žebříčků hodnotících kvalitu života se v naší jihomoravské metropoli žije lépe než třeba v Londýně, Los Angeles nebo Bruselu. Brno se těší také přízni vysokoškoláků, kteří jej zvolili pátým nejlepším studentským městem na světě. Zdá se tedy, že na rčení „Štěstí si nekoupíte, ale lístek do Brna ano.“ něco bude. A aby se do Brna dostal každý, kdo o to má zájem, a to rychle, pohodlně a bezpečně, potřebujeme Náš novej nádr.

Možná to bude znít trochu jako klišé, ale dnešní svět je globální. A v takovém světě závisí úspěch především na rychlém a kvalitním spojení. Proto má Evropská unie plán, jak provázat důležitá centra na kontinentu sítí vysokorychlostních železničních tratí. Pokud by na ní Brno nebylo, jen těžko by mohlo v konkurenci ostatních měst dál prosperovat.

Brnu hrozilo, že bude z této sítě vymazáno. Naše stávající hlavní nádraží stojí v zatáčce a tísní jej okolní zástavba, pro napojení rychlé železnice je tedy nevhodné. A z debat o poloze nového nádraží se v Brně stal pomalu folklor. Pokud by nepadlo rozhodnutí, rychlovlaky by mohly město docela reálně objet. Dnes máme naštěstí jasno. Na tom, kde novej nádr postavit, se nakonec shodlo město, Jihomoravský kraj i Ministerstvo dopravy.

Nádraží bude u Svratky, přibližně 800 metrů od toho stávajícího. Bude dostatečně velké, aby to z Brna do okolí jezdilo co chvíli a vlaky nemusely čekat na seřazení u přecpaných nástupišť. A vysokorychlostní tratě na něj později také komfortně napojíme.

Sledujte Náš novej nádr na facebooku

Jak se bude cestovat během rekonstrukce brněnského hlavního nádraží

Se začátkem platnosti nového jízdního řádu startuje v neděli 9. prosince dlouho plánovaná oprava zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. Po celou dobu rekonstrukce jsou v provozu všechna nástupiště, stanice však není průjezdná. Proto funguje v době roční výluky řada dopravních opatření tak, aby se cestující dostali bez větších problémů tam, kam potřebují.

mapa_vyluka_02 Kam tedy dojedete?

Místo na hlavní nádraží do centra přijíždí většina vlaků na dolní nádraží. Některé končí v Židenicích, Králově Poli nebo Chrlicích. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajišťuje autobus linky 61. Mezi hlavním nádražím a Židenicemi jezdí prakticky každých 15 minut osobní vlaky, a to každý den včetně víkendů.

Nejlépe na tom jsou cestující ze směru od Střelic a Blanska – těch se výluka netýká, všechny vlaky včetně rychlíků zajíždí i nadále na hlavní nádraží.

Ze směru od Tišnova a Kuřimi jede většina osobních vlaků zcela standardně až po Brno-Židenice, odkud ale zamíří na dolní nádraží. Posilové osobní vlaky z Tišnova, které jezdí pouze ráno a odpoledne v pracovní dny, vás dovezou na zastávku Brno-Lesná. Rychlíky končí už v Brně-Králově Poli, do centra města můžete využít navazující tramvajovou dopravu.

Na dolní nádraží zajíždí také všechny vlaky od Břeclavi a mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu.

Část spojů ze směru od Slavkova jede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část končí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků jede pouze do Brna-Slatiny, odtud můžete jet náhradní dopravou na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice končí v Brně-Chrlicích, odkud jezdí autobusy do centra.

Rychlíky od Vyškova se hlavnímu nádraží také vyhnou a jedou přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích je možný přestup směrem Brno hlavní nádraží.

Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019, s jejich ukončením se počítá 15. prosince 2019 po aktivaci definitivního staničního zabezpečovacího zařízení v Brně hlavním nádraží.

mapa_vyluka_01 Autobus 61

Spojuje Brno hlavní nádraží a Brno dolní nádraží.

Cestující s platným jízdním dokladem uznávaným ČD či s jízdenkou RegioJet mohou využít náhradní autobusový spoj zdarma.

Důležité kontakty, aby vaše cesta byla bez problémů:
Nonstop linka +420 5 4317 4317
Aplikace Poseidon www.idsjmk.cz/poseidon
Podrobný leták se všemi informacemi najdete zde https://www.idsjmk.cz/kestazeni/VVVB2018.pdf

Sledujte www.idsjmk.cz a www.cd.cz/vyluky, kde najdete aktuální informace o vašich spojích.

NĚKOLIK DŮVODŮ PRO NÁDRAŽÍ

S přesunem nádru se do značné míry přebuduje i celý brněnský železniční uzel, a to tak, aby vlaky projížděly Brnem cestou nejmenšího odporu, s dalšími zastávkami rozmístěnými strategicky po městě. Náklady na celou tuhle akci pravděpodobně přesáhnou 40 miliard korun. Všichni investoři proto polohu Našeho nového nádru velmi pečlivě zvažovali. A tady je několik argumentů, proč si stát, město i kraj myslí, že novému nádraží bude nejlíp u řeky:

reason img

O 4 MINUTY BLÍŽ K VAŠEMU CÍLI

Nemusí to tak na první pohled vypadat, ale propočty dopravního modelu jsou nezpochybnitelné. Tím, že regionální i dálkové vlaky zastaví nejen na novém nádru u řeky, ale třeba i v Černovicích, ušetří cestující ve finále čas. Matematické propočty, které respektují, že každý potřebuje v Brně jinam, to říkají jasně: v průměru vznikne několikaminutová časová úspora pro každého cestujícího.

reason img

DOST KOLEJÍ PRO VŠECHNY VLAKY

Chceme, aby vlaky do okolí Brna jezdily každých 15 minut. Chceme, aby vlaky nezůstávaly stát před hlavním nádražím, protože se nevejdou k žádnému nástupišti. Proto potřebujeme Náš novej nádr. Nádr, co zvládne nejen dnešní dopravu, ale i dopravu za dalších 20 a 50 let a umožní zkrátit interval na příměstských linkách.

reason img

KONEC MARATONU S KUFREM. Z VLAKU ROVNOU DO AUTOBUSU

Novej nádr nebude jen pro vlaky. Postavíme pod ním i velké autobusové nádraží. Konečně tak nebudeme muset sprintovat s kufrem z nádru na Zvonařku – vlaky i autobusy pojedou z jednoho místa. Ať budete cestovat kamkoliv, stačí zajít na novej nádr.

reason img

UŽÍVEJTE SI NOVÉ PARKY MÍSTO KOLEJÍ

Novej nádr znamená víc kyslíku a víc prostoru ve městě. Dnešní koleje v centru zmizí a místo nich tu budou parky se spoustou zeleně. Památkově chráněné budovy původního nádraží budou mít nové využití a k nepoznání se promění i celé okolí dnešního nádraží. Z historického centra na jih města všichni volně projdou, zmizí dnešní rozdělení centra železniční tratí.

reason img

ŠETŘETE NERVY I ČAS DÍKY POHODLNÉMU PARKOVÁNÍ PŘÍMO U NÁDRAŽÍ

Jedete brzy ráno z Brna pryč a vracíte se večer. A nechcete se na nádr tak brzy trmácet městskou dopravou nebo si brát taxi. Nebo prostě jenom potřebujete někoho vyzvednout u vlaku. Konečně bude možné přímo u nádraží pohodlně zaparkovat. Novej nádr znamená dostatek parkovacích míst pro ty, kteří potřebují přijet k vlaku autem.

reason img

100 LET SE ROZHODOVALO, TEĎ UŽ MÁME PLÁN

Novej nádr už je v procesu. Intenzivně pracujeme nejen na plánech nádru, ale také okolní infrastruktury nové městské čtvrti u řeky, autobusového nádraží, tramvajových tratí, napojení všech železničních tratí, které vedou do Brna, i nového dopravního uzlu v Černovicích, kde se bude také přestupovat z vlaků na MHD.

reason img

FAJN BYDLENÍ V NOVÉ ČTVRTI U ŘEKY

Není to jenom novej nádr. Je to zároveň nová čtvrť s obchody, hřišti, parky a hlavně bytovými domy.  Proč dnes ceny nových bytů v Brně raketově rostou? Protože se jich staví málo a není je ve městě pomalu už kde stavět. Novej nádr pomůže s návratem cen k normálu. Spolu s ním tu vyroste celá čtvrť s bydlením pro studenty, vědce i mladé rodiny.

reason img

RYCHLOVLAKY? ZVLÁDNE TAKY

Náš novej nádr umožní napojení Brna na vysokorychlostní tratě. A tak se třeba do Paříže dostanete jen s jedním přestupem za polovinu stávajícího času. Jasně, nebude to hned. Ale musíme se dívat 20 i 50 let dopředu, když nádraží chystáme. A jakmile to bude aktuální, rozhodně nebudeme chtít, aby se Brnu vysokorychlostní tratě vyhnuly.

reason img

ČÁST ZAPLATÍ UNIE, ZŮSTANE I NA JINÉ VĚCI

Novej nádr bude možné částečně financovat z peněz Evropské unie. Spolu s dalšími velkými stavbami, které mají v Bruselu svou škatulku, se počítá s penězi i na jeho dostavbu. Nejde ale jen o nádr, jde o celý brněnský železniční uzel včetně kompletní rekonstrukce dalších stanic a zastávek.

reason img

ZATÍMCO SE STAVÍ, VAŠE POHODLÍ TO NENARUŠÍ

Plánované nádraží vznikne na zelené louce. Jeho stavba nepřinese zásadní komplikace, hluk, prach ani vibrace. Novej nádr bude stát v centru, ale přitom na místě, kde dnes nic není.
A kde nic není, ani stavba nevadí.