Brno zazáří na železniční mapě Evropy.
Nebude zapomenutou odbočkou na trati Vídeň–Praha

Brno frčí. Podle žebříčků hodnotících kvalitu života se v naší jihomoravské metropoli žije lépe než třeba v Londýně, Los Angeles nebo Bruselu. Brno se těší také přízni vysokoškoláků, kteří jej zvolili pátým nejlepším studentským městem na světě. Zdá se tedy, že na rčení „Štěstí si nekoupíte, ale lístek do Brna ano.“ něco bude. A aby se do Brna dostal každý, kdo o to má zájem, a to rychle, pohodlně a bezpečně, potřebujeme Náš novej nádr.

Možná to bude znít trochu jako klišé, ale dnešní svět je globální. A v takovém světě závisí úspěch především na rychlém a kvalitním spojení. Proto má Evropská unie plán, jak provázat důležitá centra na kontinentu sítí vysokorychlostních železničních tratí. Pokud by na ní Brno nebylo, jen těžko by mohlo v konkurenci ostatních měst dál prosperovat.

Brnu hrozilo, že bude z této sítě vymazáno. Naše stávající hlavní nádraží stojí v zatáčce a tísní jej okolní zástavba, pro napojení rychlé železnice je tedy nevhodné. A z debat o poloze nového nádraží se v Brně stal pomalu folklor. Pokud by nepadlo rozhodnutí, rychlovlaky by mohly město docela reálně objet. Dnes máme naštěstí jasno. Na tom, kde novej nádr postavit, se nakonec shodlo město, Jihomoravský kraj i Ministerstvo dopravy.

Nádraží bude u Svratky, přibližně 800 metrů od toho stávajícího. Bude dostatečně velké, aby to z Brna do okolí jezdilo co chvíli a vlaky nemusely čekat na seřazení u přecpaných nástupišť. A vysokorychlostní tratě na něj později také komfortně napojíme.

Sledujte Náš novej nádr na facebooku

BRŇANÉ VYBRALI NÁZEV NÁDRU

Jak se bude jmenovat nové hlavní nádraží v Brně, které má vyrůst u řeky Svratky na jih od stávajícího nádraží, měli lidé možnost navrhovat během uplynulých čtyř měsíců. Z postupujících deseti názvů na konci října vybrali vítěze. Ve finálovém kole zvítězil návrh Brno-Šalingrad. Na druhém místě skončil název Brno – Hlavní nádraží a na třetím Nádraží Járy Cimrmana. O vítězi z TOP 10 rozhodlo během října celkem 1 864 lidí.

Město nyní předá vítězný název Brno-Šalingrad Správě železniční dopravní cesty, která je investorem budoucího nádraží. Právě SŽDC bude následně formálně řešit pojmenování nádraží, které vznikne u řeky Svratky, s Drážním úřadem.

TOP 10 NÁVRHŮ

1. Brno - Šalingrad
837
2. Brno - Hlavní nádraží
698
3. Nádraží Járy Cimrmana
166

Hlasování bylo ukončeno, děkujeme.

Za nádražím budoucnosti

Dokážete si představit, že v Brně nasednete na vlak a dojedete jen s jedním přestupem třeba do Paříže? Že bude autobusové i vlakové nádraží na jednom místě a budete u něj mít možnost bez problémů zaparkovat? Že Brno získá novou čtvrť s nádražím, za které se nebudeme muset stydět?

Pojďte s námi nahlédnout do budoucnosti – projděte se místy, kde jednou budou parky, nové byty, kanceláře, obchody…

Během komentované prohlídky připravené odborníky brněnského magistrátu a Kanceláře architekta města Brna získáte konkrétní představu o nové čtvrti, jejím propojení s historickým jádrem i řekou Svratkou a o všech výhodách, které Náš novej nádr přinese.

17.11. v 10:00 a 24.11. ve 14:00 – vstupné zdarma (registrace předem nutná)

NĚKOLIK DŮVODŮ PRO NÁDRAŽÍ

S přesunem nádru se do značné míry přebuduje i celý brněnský železniční uzel, a to tak, aby vlaky projížděly Brnem cestou nejmenšího odporu, s dalšími zastávkami rozmístěnými strategicky po městě. Náklady na celou tuhle akci pravděpodobně přesáhnou 40 miliard korun. Všichni investoři proto polohu Našeho nového nádru velmi pečlivě zvažovali. A tady je několik argumentů, proč si stát, město i kraj myslí, že novému nádraží bude nejlíp u řeky:

reason img

O 4 MINUTY BLÍŽ K VAŠEMU CÍLI

Nemusí to tak na první pohled vypadat, ale propočty dopravního modelu jsou nezpochybnitelné. Tím, že regionální i dálkové vlaky zastaví nejen na novém nádru u řeky, ale třeba i v Černovicích, ušetří cestující ve finále čas. Matematické propočty, které respektují, že každý potřebuje v Brně jinam, to říkají jasně: v průměru vznikne několikaminutová časová úspora pro každého cestujícího.

reason img

DOST KOLEJÍ PRO VŠECHNY VLAKY

Chceme, aby vlaky do okolí Brna jezdily každých 15 minut. Chceme, aby vlaky nezůstávaly stát před hlavním nádražím, protože se nevejdou k žádnému nástupišti. Proto potřebujeme Náš novej nádr. Nádr, co zvládne nejen dnešní dopravu, ale i dopravu za dalších 20 a 50 let a umožní zkrátit interval na příměstských linkách.

reason img

KONEC MARATONU S KUFREM. Z VLAKU ROVNOU DO AUTOBUSU

Novej nádr nebude jen pro vlaky. Postavíme pod ním i velké autobusové nádraží. Konečně tak nebudeme muset sprintovat s kufrem z nádru na Zvonařku – vlaky i autobusy pojedou z jednoho místa. Ať budete cestovat kamkoliv, stačí zajít na novej nádr.

reason img

UŽÍVEJTE SI NOVÉ PARKY MÍSTO KOLEJÍ

Novej nádr znamená víc kyslíku a víc prostoru ve městě. Dnešní koleje v centru zmizí a místo nich tu budou parky se spoustou zeleně. Památkově chráněné budovy původního nádraží budou mít nové využití a k nepoznání se promění i celé okolí dnešního nádraží. Z historického centra na jih města všichni volně projdou, zmizí dnešní rozdělení centra železniční tratí.

reason img

ŠETŘETE NERVY I ČAS DÍKY POHODLNÉMU PARKOVÁNÍ PŘÍMO U NÁDRAŽÍ

Jedete brzy ráno z Brna pryč a vracíte se večer. A nechcete se na nádr tak brzy trmácet městskou dopravou nebo si brát taxi. Nebo prostě jenom potřebujete někoho vyzvednout u vlaku. Konečně bude možné přímo u nádraží pohodlně zaparkovat. Novej nádr znamená dostatek parkovacích míst pro ty, kteří potřebují přijet k vlaku autem.

reason img

100 LET SE ROZHODOVALO, TEĎ UŽ MÁME PLÁN

Novej nádr už je v procesu. Intenzivně pracujeme nejen na plánech nádru, ale také okolní infrastruktury nové městské čtvrti u řeky, autobusového nádraží, tramvajových tratí, napojení všech železničních tratí, které vedou do Brna, i nového dopravního uzlu v Černovicích, kde se bude také přestupovat z vlaků na MHD.

reason img

FAJN BYDLENÍ V NOVÉ ČTVRTI U ŘEKY

Není to jenom novej nádr. Je to zároveň nová čtvrť s obchody, hřišti, parky a hlavně bytovými domy.  Proč dnes ceny nových bytů v Brně raketově rostou? Protože se jich staví málo a není je ve městě pomalu už kde stavět. Novej nádr pomůže s návratem cen k normálu. Spolu s ním tu vyroste celá čtvrť s bydlením pro studenty, vědce i mladé rodiny.

reason img

RYCHLOVLAKY? ZVLÁDNE TAKY

Náš novej nádr umožní napojení Brna na vysokorychlostní tratě. A tak se třeba do Paříže dostanete jen s jedním přestupem za polovinu stávajícího času. Jasně, nebude to hned. Ale musíme se dívat 20 i 50 let dopředu, když nádraží chystáme. A jakmile to bude aktuální, rozhodně nebudeme chtít, aby se Brnu vysokorychlostní tratě vyhnuly.

reason img

ČÁST ZAPLATÍ UNIE, ZŮSTANE I NA JINÉ VĚCI

Novej nádr bude možné částečně financovat z peněz Evropské unie. Spolu s dalšími velkými stavbami, které mají v Bruselu svou škatulku, se počítá s penězi i na jeho dostavbu. Nejde ale jen o nádr, jde o celý brněnský železniční uzel včetně kompletní rekonstrukce dalších stanic a zastávek.

reason img

ZATÍMCO SE STAVÍ, VAŠE POHODLÍ TO NENARUŠÍ

Plánované nádraží vznikne na zelené louce. Jeho stavba nepřinese zásadní komplikace, hluk, prach ani vibrace. Novej nádr bude stát v centru, ale přitom na místě, kde dnes nic není.
A kde nic není, ani stavba nevadí.