Brno zazáří na železniční mapě Evropy.
Nebude zapomenutou odbočkou na trati Vídeň–Praha

Brno frčí. Podle žebříčků hodnotících kvalitu života se v naší jihomoravské metropoli žije lépe než třeba v Londýně, Los Angeles nebo Bruselu. Brno se těší také přízni vysokoškoláků, kteří jej zvolili pátým nejlepším studentským městem na světě. Zdá se tedy, že na rčení „Štěstí si nekoupíte, ale lístek do Brna ano.“ něco bude. A aby se do Brna dostal každý, kdo o to má zájem, a to rychle, pohodlně a bezpečně, potřebujeme Náš novej nádr.

Možná to bude znít trochu jako klišé, ale dnešní svět je globální. A v takovém světě závisí úspěch především na rychlém a kvalitním spojení. Proto má Evropská unie plán, jak provázat důležitá centra na kontinentu sítí vysokorychlostních železničních tratí. Pokud by na ní Brno nebylo, jen těžko by mohlo v konkurenci ostatních měst dál prosperovat.

Brnu hrozilo, že bude z této sítě vymazáno. Naše stávající hlavní nádraží stojí v zatáčce a tísní jej okolní zástavba, pro napojení rychlé železnice je tedy nevhodné. A z debat o poloze nového nádraží se v Brně stal pomalu folklor. Pokud by nepadlo rozhodnutí, rychlovlaky by mohly město docela reálně objet. Dnes máme naštěstí jasno. Na tom, kde novej nádr postavit, se nakonec shodlo město, Jihomoravský kraj i Ministerstvo dopravy.

Nádraží bude u Svratky, přibližně 800 metrů od toho stávajícího. Bude dostatečně velké, aby to z Brna do okolí jezdilo co chvíli a vlaky nemusely čekat na seřazení u přecpaných nástupišť. A vysokorychlostní tratě na něj později také komfortně napojíme.

SOUTĚŽ - POJĎME POJMENOVAT NÁŠ NOVEJ NÁDR!

Brno se konečně dočká pořádného vlakového nádraží, na které dlouho čekalo. To bude moderní, čisté, prostorné a jednoduše dostupné. Jedna zásadní věc mu ale zatím chybí – název. Máme tak skvělou příležitost dát hlavy dohromady a vybrat mu to nejlepší jméno.
Navrhnout název přitom může do konce srpna kdokoliv z celé České republiky starší 18 let. Originalitě se meze nekladou. Během září a října poté proběhne dvoukolové hlasování, ve kterém nejdříve občané celé republiky vyberou deset finálních variant, z nichž se nakonec v říjnu zvolí ten úplně nejlepší název pro Náš novej nádr!

Poslední zaslané návrhy

Lokyland
Brněnská rola
Nádraží ztraceného času
Nádraží Simony Monyové
Nádraží Nataši Gollové v Brně
Nádraží jaké svět ještě neviděl
Nádraží Brno Komárov
Nádraží Brno - Trnitá
Nádraží Brno Na pěkné
Brno nádraží Boží
Nádraží Gustava Pflegera Moravského v Brňe
Brin
Bruna
Nádraží Slepá kolej
Slepá kolej
Přesunuté nádraží
Odsunuté
Přesunuté
Na Periférii
Periferní nádraží

NĚKOLIK DŮVODŮ PRO NÁDRAŽÍ

S přesunem nádru se do značné míry přebuduje i celý brněnský železniční uzel, a to tak, aby vlaky projížděly Brnem cestou nejmenšího odporu, s dalšími zastávkami rozmístěnými strategicky po městě. Náklady na celou tuhle akci pravděpodobně přesáhnou 40 miliard korun. Všichni investoři proto polohu Našeho nového nádru velmi pečlivě zvažovali. A tady je několik argumentů, proč si stát, město i kraj myslí, že novému nádraží bude nejlíp u řeky:

reason img

UŠETŘÍTE 4 MINUTY

Nemusí se to tak na první pohled zdát, ale propočty dopravního modelu jsou nezpochybnitelné. Tím, že regionální i dálkové vlaky zastaví v Černovicích i na novém nádru u řeky, cestující ve finále ušetří čas. Matematické propočty, které respektují, že každý potřebuje v Brně jinam, to říkají jasně: v průměru vznikne časová úspora 4 minuty pro každého cestujícího.

reason img

AUTOBUSY I VLAKY BUDOU NA JEDNOM MÍSTĚ

Novej nádr nebude jen pro vlaky. Pod ním bude i velké autobusové nádraží. Konečně tak budou vlaky i autobusy v centru Brna na jednom místě. Ať pojedete kamkoliv vlakem či autobusem, stačí zajít na novej nádr.

reason img

PŘIBUDOU PARKY

Novej nádr znamená víc zeleně a tím i kyslíku a prostoru ve městě. Dnešní koleje v centru zmizí a místo nich tu budou parky se spoustou stromů. Krásné památkově chráněné budovy původního nádraží zůstanou a budou mít nové využití. Budou stát v parku, budou sloužit lidem a k nepoznání se promění i prostor před dnešním nádražím. Z historického centra na jih města všichni projdou po nové třídě, zmizí dnešní rozdělení centra železniční tratí.

reason img

PARKOVÁNÍ U NÁDRAŽÍ UŽ NEBUDE SCI-FI

Jedete brzy ráno z Brna pryč a vrátíte se večer. A nechcete se na nádr tak brzy trmácet městskou dopravou nebo si brát taxi. Konečně bude možné u nádru normálně zaparkovat. Novej nádr počítá také s dostatkem parkovacích míst pro ty, kteří chtějí přijet k vlaku autem.