Dva roky od poklepání základního kamene. Stavba největšího tramvajového tunelu v Česku navzdory komplikacím vstupuje do třetí třetiny

18. 10. 2021

Covidová situace, nepřízeň počasí ani komplikované uzavírky nenarušily stavbu tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu. Dva roky od poklepání základního kamene je nejdelší tunel pro tramvaje v Česku postavený a vyhloubený v celé své délce 619 metrů. Zasypáním tunelu a zatravněním letos skončí většina činností na povrchu, v příštím roce se bude pracovat zejména v podzemí. První tramvaje po 912 metrů dlouhé trati za 1,4 miliardy korun projedou na konci roku 2022.

Stavba největšího tunelu pro tramvajovou dopravu v Česku se posouvá kupředu v souladu s harmonogramem, což je dobrá zpráva nejen pro budoucí cestující, ale i obyvatele Starého Lískovce. Zejména poslední jmenované by mohlo potěšit, že v letošním roce dojde k dokončení většiny hlučných a terénních prací na povrchu a práce se v příštím roce budou více soustředit dovnitř tunelu. Z celkových nákladů 1,4 miliardy korun v letošním roce proinvestuje město přibližně půl miliardy.

Průběh stavby

V tuto chvíli jsou téměř hotové oba portály tunelu, jak z ulice Netroufalky, tak z ulice Osové. Tunel je vyhlouben v celé své délce a za pomocí těžké techniky z něj dělníci vytěžili 170 tisíc tun zeminy. Výrazný posun nastal na obou terminálech, jak na Osové, tak na Netroufalkách. Před Fakultní nemocnicí Brno jsou připravené všechny podzemní sítě, veřejné osvětlení, točna trolejbusů, nové chodníky i přilehlé komunikace, zbývá dokončit nástupiště, zastřešení a doplnit zeleň. V zastávce Osová během letních měsíců a dopravní uzavírky proběhla rekonstrukce původní tramvajové trati včetně položení odbočné výhybky, která je připravena na napojení nové trati.

Na zastávce Osová aktuálně dělníci dokončují přístupové cesty, celkem jich zde bude osm. V každém směru na nástupiště povedou dva bezbariérové chodníky, schodiště a výtah. Další práce na stavbě se soustředí na budování zastávky s pracovním názvem Nová Jihlavská, po jejím vybetonování nyní pokračujeme zastřešováním, které by mělo být hotové do konce roku. Přímo v tunelu finišuje betonáž podlah a nad tunelem postupují terénní práce a úprava povrchu. Se zhotovitelem se podařilo vyjednat zatravnění ploch ještě letos na podzim oproti původnímu termínu v jarních měsících příštího roku. Do konce roku také místní obyvatelé mohou počítat s obnovou a zpřístupněním všech chodníků přes Mikuláškovo náměstí.

V příštím roce se práce budou soustředit co nejvíce do podzemí. Už letos na podzim začne zhotovitel pokládat koleje a poté je napojovat na uzel Osová. Hlavním úkolem pak bude oživení celého systému. V tunelu je v plánu instalovat veškeré zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení.  To vše je třeba propojit vzdáleným ovládáním s dispečinkem správce tunelu. Po provozních zkouškách zažádá zhotovitel drážní úřad o spuštění do zkušebního provozu.

Covidová doba stavbu výrazně zasáhla, zhotovitel se potýkal s nedostatkem personálu a problémy s dodávkami materiálu. Velkou výzvou pro něj bylo i zářijové zprovoznění dopravy na dvou vzdálených místech – jak na Osové, tak na Netroufalkách. Všechny práce byly soustředěny do jednoho termínu. Aktuálně jde vše podle harmonogramu a zhotovitel zvládá jednotlivé činnosti plánovat i na dlouhé měsíce dopředu s přesností na dny.

Největší část dopravních omezení má stavba letošním létem za sebou, dopravní podnik už nepředpokládá žádné omezení provozu. Pokračuje uzavření ulice Okrouhlá a částečné uzavření parkoviště Vltavská pro účely stavby. Prozatím zůstává uzavřené Mikuláškovo náměstí včetně všech chodníků, které by ale měly být do konce roku zpřístupněny.

Zahájení provozu

Tramvajová trať bude uvedena do provozu na konci roku 2022. Dopravní podnik města Brna počítá s tím, že jej zahájí nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34, které dodá výrobce Škoda Transportation. DPMB uzavřel smlouvu na dodání až 40 kusů těchto moderních, nízkopodlažních a klimatizovaných vozů, prvních pět by mělo do Brna dorazit právě do konce roku 2022.

Náklady na stavbu 912 metrů dlouhé tramvajové trati činí 1,4 mld. Kč, přičemž se Dopravnímu podniku města Brna podařilo získat dotaci z evropských fondů ve výši 85 procent, tj. 1,157 mld. Kč.  Samotný tunel měří 602 metrů. Nová tramvajová trať výrazně ulehčí přepravu zhruba 40 tisícům cestujících, kteří denně míří do oblasti FN Brno a Masarykovy univerzity. Novou trať budou obsluhovat tramvaje linky 8, které trasu z Hlavního nádraží na konečnou urazí za pouhých 15 minut.

Tato aktualita se vztahuje k projektu:
Tramvajová trať do kampusu