Rekonstrukce Údolní: Nejčastější otázky a odpovědi

10. 9. 2024

Nebylo by lepší stavbu rozdělit na etapy a ulici nechat částečně průjezdnou?

Jsme přesvědčeni, že ne. Rekonstrukce by pak netrvala 17 měsíců (a dle vyjádření zhotovitele i vedení města by to mělo být snad ještě méně), ale dva roky. Dopravní omezení by možná byla mírnější, ale obyvatelstvo by bylo delší dobu vystaveno dalšímu diskomfortu spojenému s výstavbou – zvýšeným hlukem, prašností, pohybem těžké techniky…

Proč objízdné trasy MHD nevedou ulicemi Veveří – Konečného náměstí – Úvoz, ale rezidenčními oblastmi?

Od prvopočátku se uvažovalo o co nejkratší trase do centra. Ze dvou možností (ulice Gorkého nebo Grohova) byla vybrána technicky příznivější ulice Grohova s šířkou odpovídající jiným ulicím s provozem MHD. Na Konečného náměstí by se autobusy nevytočily k zastávce tramvají. Náhradní trasy MHD byly voleny tak, aby měly co možná nejmenší dopad na místní, ale zároveň aby zachovaly základní přepravní vazby v dotčeném i širším území. Například byla náhradní autobusová linka x4 prodloužena z Masarykovy čtvrti až do Žabovřesk a Králova Pole (zastávky Tábor, Klusáčkova, Štefánikova) tak, aby byla Kraví hora dostupná i „z druhé strany“ a nebylo nutné na ni vždy cestovat ze směru od centra.

Není frekvence náhradní dopravy zbytečně vysoká?

Na hodnocení v prvních dnech je příliš brzy. Dopravu zde sledujeme a data shromažďujeme, vypovídající hodnotu budou ale mít až ve druhé polovině září, kdy začne akademický rok a do Brna se vrátí studenti a studentky univerzit, zvláště s ohledem na to, že se zde nacházejí jejich fakulty nebo koleje.

Kde máme parkovat?

Údolní je v rekonstruovaném úseku uzavřená nejen pro dopravu, ale taky pro parkování. Souvisejícím dopravním opatřením musela ustoupit některá parkovací místa i v dalších ulicích. Vždy jsme se ale snažili jich maximum zachovat (proto je například na Grohově zákaz stání netypicky na levé straně, nikoli na pravé – právě na pravé je ale více míst, takže tímto způsobem se jich podařilo více zachovat). Na ulici Údolní (v části za křižovatkou s Grohovou) jsme vytvořili téměř 80 náhradních parkovacích stání v režimu rezidentního parkování tak, aby maximální měrou sloužila pro rezidenty.

Mám pocit, že se na stavbě nic neděje. Proč se tady nepracuje od rána do večera?

I když se to nám, laikům, možná nezdá, řada prací je specializovaných a tím pádem vyžaduje i specializované dělníky a techniku. Vše má svůj předpokládaný harmonogram, ale ve chvíli, kdy jeden typ činnosti skončí, čeká se třeba do druhého dne nebo i pár dní, než se technika a lidé vymění. (Jsou zase vázáni jinde.) Některé úkony také nejde spojovat, takže když se například sundává trolejové vedení, nemůžou pod tím z bezpečnostních důvodů probíhat žádné další práce. V každém případě provoz na stavbě sledujeme, běžná pracovní doba je zde od 7 do 16 hodin. Město i zhotovitel chtějí rekonstrukci stihnout dříve než za smluvně daných 17 měsíců.

Tato aktualita se vztahuje k uzavírce:
Údolní – úsek mezi Husovou a Jiříkovského