Na Údolní vznikne po rekonstrukci sdílená zóna, přecházení chodců u křižovatky s Úvozem zůstane stejné

29. 8. 2024

Na Údolní u Obilního trhu by po rekonstrukci měla vzniknout sdílená zóna. Začínat a končit bude v křižovatkách okolo zastávky Obilní trh. Původně se na Obilním trhu ve směru z centra počítalo s vytvořením tzv. polovídeňské zastávky, ale to nakonec nebylo kvůli složitým kolaudacím jiných akcí možné. Proto se zastávka musela řešit množstvím zábradlí, samostatných pruhů a celkově uživatelsky ne úplně příjemně. Proto se po vydání stavebního povolení hledala jiná cesta – a ta se nabídla v podobě nově legislativně povolené sdílené zóny, se kterou již v Brně máme zkušenosti z přednádražního prostoru. Projednání tohoto návrhu musí být ještě dokončeno, ale všechny strany jsou mu nakloněny.

Sdílená zóna je nový dopravní režim, který mohou obce a města zavádět na svých územích od 1. ledna 2024. V rámci sdílené zóny se všichni respektují a automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Maximální dovolená rychlost je 20 km/h, což zajistí bezpečnost chodců. Pěší a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru komunikace. Parkování jízdních kol a vozidel je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné, a to po dobu 30 minut v ranních hodinách.

V poslední době se objevovaly dotazy, zda bude po rekonstrukci jinak řešeno přecházení chodců přes Údolní v blízkosti křižovatky s Úvozem. Odsud před několika lety zmizel přechod, který nahradilo o několik metrů posunuté místo pro přecházení. Takto to zůstane i do budoucna. Daným místem projíždí a odbočuje tu několik linek MHD, jejichž průjezd a plynulost byly při řešení uspořádání ulice prioritní. Přechod historicky ztěžoval odbočování trolejbusových linek ve směru od Masarykovy čtvrti do centra, a proto před časem Policie ČR i Dopravní podnik města Brna doporučily posunout jej dále od křižovatky. Aby přechod odpovídal normovým parametrům, vyžadovalo by to rozsáhlé stavební úpravy (např. dobudování ostrůvků mezi kolejemi, odsunutí přechodu dále od křižovatky). Navrácení přechodu by v každém případě dopravní situaci pro MHD zhoršilo, a proto bylo se všemi dotčenými orgány dohodnuto, že se zachová místo pro přecházení dále od křižovatky. Cílem je předejít vzniku nepříjemných až nebezpečných situací, kdy by odbočující vozidlo MHD náhle zastavovalo v křižovatce kvůli přecházejícímu chodci nebo by v horším případě došlo k chodcovu přehlédnutí.

Tato aktualita se vztahuje k uzavírce:
Údolní – úsek mezi Husovou a Jiříkovského