Slavnostním aktem bude v Brně zahájena stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu. Projekt, který usnadní cestování desítkám tisíc lidí denně, je výjimečný nejen svým rozsahem a výší dotace, ale
i způsobem, kterým bude stavba vedena. Poklepání základního kamene se uskuteční za přítomnosti zástupců Ministerstva dopravy ČR, primátorky města Brna Markéty Vaňkové, představitelů Dopravního podniku města Brna, zhotovitele a dalších významných hostů.
„Stavba má obrovský přínos pro oblast Starého Lískovce a Bohunic, kam denně cestují například studenti Masarykovy univerzity a zaměstnanci i pacienti Fakultní nemocnice Brno. Tento strategický projekt, který výrazně ulehčí přetížené dopravě ve městě, má naši plnou podporu a prioritu,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu je jedinečná v několika ohledech. Veškeré smluvní vztahy v rámci projektu jsou založeny na mezinárodních smluvních podmínkách FIDIC (tzv. „Bílá a Žlutá kniha FIDIC“). Jedná se také o jedinou intravilánovou stavbu tunelu pro tramvajovou dopravu na území ČR v posledním desetiletí. Mimořádná je i výše finanční dotace z evropských zdrojů. Při celkových nákladech 1,4 mld. Kč činí 1,157 mld. Kč a pokryje tak 85 procent nákladů. Tramvajová trať bude zprovozněna na konci roku 2022.
„Jedná se o stavbu, která z pohledu MHD nemá v novodobých dějinách Brna obdoby. Projekt je unikátní nejen z hlediska rozsahu a charakteru, ale i objemem finančních prostředků získaných z dotačních titulů. Právě proto jsem rád, že v nás město Brno vložilo důvěru a pověřilo DPMB úkolem stavbu zajistit,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna, a.s., Miloš Havránek.
Nová trať se od stávající odpojí v uzlu Osová, dále bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím a vyústí v ulici Netroufalky. Tunel dlouhý 619 metrů povede v hloubce až 9 metrů. Projekt počítá se zřízením dvou nových zastávek Nová Jihlavská (pod zemí) a Nemocnice Bohunice.
„V těchto dnech jsme začali v oblasti ulic Jihlavská a Netroufalky provádět sondy na přeložkách jednotlivých sítí pro zjištění jejich skutečné polohy. Mezi nejkomplikovanější patří přeložka kabelů společnosti E.ON, která musí být provedena bez přerušení napájení FN Brno Bohunice,“ přiblížil generální ředitel firmy FIRESTA – FIŠER, rekonstrukce, stavby a.s., Pavel Borek.
Viditelnější práce většího rozsahu budou následovat na jaře 2020, kdy zhotovitelská firma začne s hrubými terénními pracemi a hloubením samotného tunelu. V roce 2021 budou tyto práce pokračovat a přidá se výstavba zastávek, tramvajové trati a trolejového vedení. Rok 2022 pak bude rokem dokončování stavby
a technických náležitostí, úpravy okolního terénu, oživování technologií a zkušebního provozu.
Dopravní omezení budou obnášet krátkodobé výluky na trolejbusové trati mezi zastávkami Osová
a Nemocnice Bohunice a několikaměsíční výluku na tramvajové trati v úseku Švermova – Starý Lískovec.
Tato aktualita se vztahuje k projektu:
Tramvajová trať do kampusu