Nebylo by lepší stavbu rozdělit na etapy a ulici nechat částečně průjezdnou?
Jsme přesvědčeni, že ne. Rekonstrukce by pak netrvala 17 měsíců (a dle vyjádření zhotovitele i vedení města by to mělo být snad ještě méně), ale dva roky. Dopravní omezení by možná byla mírnější, ale obyvatelstvo by bylo delší dobu vystaveno dalšímu diskomfortu spojenému s výstavbou – zvýšeným hlukem, prašností, pohybem těžké techniky…
Proč objízdné trasy MHD nevedou ulicemi Veveří – Konečného náměstí – Úvoz, ale rezidenčními oblastmi?
Od prvopočátku se uvažovalo o co nejkratší trase do centra. Ze dvou možností (ulice Gorkého nebo Grohova) byla vybrána technicky příznivější ulice Grohova s šířkou odpovídající jiným ulicím s provozem MHD. Na Konečného náměstí by se autobusy nevytočily k zastávce tramvají. Náhradní trasy MHD byly voleny tak, aby měly co možná nejmenší dopad na místní, ale zároveň aby zachovaly základní přepravní vazby v dotčeném i širším území. Například byla náhradní autobusová linka x4 prodloužena z Masarykovy čtvrti až do Žabovřesk a Králova Pole (zastávky Tábor, Klusáčkova, Štefánikova) tak, aby byla Kraví hora dostupná i „z druhé strany“ a nebylo nutné na ni vždy cestovat ze směru od centra.
Není frekvence náhradní dopravy zbytečně vysoká?
Na hodnocení v prvních dnech je příliš brzy. Dopravu zde sledujeme a data shromažďujeme, vypovídající hodnotu budou ale mít až ve druhé polovině září, kdy začne akademický rok a do Brna se vrátí studenti a studentky univerzit, zvláště s ohledem na to, že se zde nacházejí jejich fakulty nebo koleje.
Kde máme parkovat?
Údolní je v rekonstruovaném úseku uzavřená nejen pro dopravu, ale taky pro parkování. Souvisejícím dopravním opatřením musela ustoupit některá parkovací místa i v dalších ulicích. Vždy jsme se ale snažili jich maximum zachovat (proto je například na Grohově zákaz stání netypicky na levé straně, nikoli na pravé – právě na pravé je ale více míst, takže tímto způsobem se jich podařilo více zachovat). Na ulici Údolní (v části za křižovatkou s Grohovou) jsme vytvořili téměř 80 náhradních parkovacích stání v režimu rezidentního parkování tak, aby maximální měrou sloužila pro rezidenty.
Mám pocit, že se na stavbě nic neděje. Proč se tady nepracuje od rána do večera?
I když se to nám, laikům, možná nezdá, řada prací je specializovaných a tím pádem vyžaduje i specializované dělníky a techniku. Vše má svůj předpokládaný harmonogram, ale ve chvíli, kdy jeden typ činnosti skončí, čeká se třeba do druhého dne nebo i pár dní, než se technika a lidé vymění. (Jsou zase vázáni jinde.) Některé úkony také nejde spojovat, takže když se například sundává trolejové vedení, nemůžou pod tím z bezpečnostních důvodů probíhat žádné další práce. V každém případě provoz na stavbě sledujeme, běžná pracovní doba je zde od 7 do 16 hodin. Město i zhotovitel chtějí rekonstrukci stihnout dříve než za smluvně daných 17 měsíců.
Obnoví se přechod v blízkosti křižovatky s Úvozem?
Na Údolní poblíž křížení s Úvozem před několika lety zmizel přechod, který nahradilo o několik metrů posunuté místo pro přecházení. Takto to zůstane i do budoucna. Daným místem projíždí a odbočuje tu několik linek MHD, jejichž průjezd a plynulost byly při řešení uspořádání ulice prioritní. Přechod historicky ztěžoval odbočování trolejbusových linek ve směru od Masarykovy čtvrti do centra, a proto před časem Policie ČR i Dopravní podnik města Brna doporučily posunout jej dále od křižovatky. Aby přechod odpovídal normovým parametrům, vyžadovalo by to rozsáhlé stavební úpravy (např. dobudování ostrůvků mezi kolejemi, odsunutí přechodu dále od křižovatky). Navrácení přechodu by v každém případě dopravní situaci pro MHD zhoršilo, a proto bylo se všemi dotčenými orgány dohodnuto, že se zachová místo pro přecházení dále od křižovatky. Cílem je předejít vzniku nepříjemných až nebezpečných situací, kdy by odbočující vozidlo MHD náhle zastavovalo v křižovatce kvůli přecházejícímu chodci nebo by v horším případě došlo k chodcovu přehlédnutí.
Tato aktualita se vztahuje k uzavírce:
Údolní – úsek mezi Husovou a Jiříkovského